Infolinia: 801 61 62 61 | 794 464 464 | 12 631 38 30 Live chat: porozmawiaj z konsultantem
  •  

    Miejsce użytkowania:
    * nie wybrano

  •  

    Przeznaczenie do druku:
    * nie wybrano

Krok   Potrzebuję drukarki:
  • Producent urządzenia:

    * nie wybrano

    Brother Canon Dymo Epson HP Konica-Minolta Kyocera-Mita Lexmark Oki Printronix Ricoh Samsung Xerox Zebra 
  • Seria urządzenia:

    * nie wybrano

  • Model urządzenia:

    * nie wybrano

Zobacz

Artykuły

Wszystkie
Aktualności
Nowości i wydarzenia
Testy i recenzje
Technologie

Outsourcing

dodano: 23 lutego 2007

Minęło ponad 80 lat, odkąd Henry Ford wypowiedział swoją słynną maksymę, według której wszystko, czego nie potrafimy zrobić sami, najlepiej jest zlecić fachowcom i która dziś uchodzi za motto usług outsourcingowych. I tak, dzięki pomysłom staruszka Forda, nie trzeba zatrudniać księgowej, żeby mieć prowadzone księgi rachunkowe, nie musimy mieć samochodu, żeby dowozić towary do klientów ani nawet... kupować drukarki, żeby drukować firmowe dokumenty.

Przepis na firmę à la outsourcing wygląda mniej więcej tak: firmie infobrokerskiej zlecić wyszukanie wszystkich potrzebnych informacji. Agencji reklamowej zapłacić za wypromowanie marki i projekt atrakcyjnej strony www. Przenieść produkcję za chiński mur, wymieszać z miseczką ryżu i dusić pod przykryciem. Następnie wszystko zgrabnie przetransportować do klientów firmą spedytorską. Gotowe danie poznajemy po przychodach, które policzy za nas biuro rachunkowe.

Z outsourcingiem większość z nas spotkała się, nawet jeśli niegdy wcześniej nie słyszała tego słowa. Usługi IT, księgowe, szkoleniowe, transportowe, ochrona mienia czy zarządzanie jakością – całą, szeroko pojętą sferę usług można upchnąć w szufladce z napisem outsourcing.

Firmy decydują się na outsourcing, ponieważ często bardziej opłaca się zlecić usługę i zapłacić za nią specjalistom w jakiejś dziedzinie, niż metodą prób i błędów samemu dochodzić do lepszych lub gorszych rezultatów. Niezależnie, czy chodzi o odzyskanie danych ze spalonego komputera, czy dokładne umycie okien w firmie. Istota outsourcingu sprowadza się do uzyskania maksymalnych korzyści dla firmy, bez konieczności inwestowania kapitału i bez straty czasu, jaki byłby konieczny do wdrożenia złożonych systemów czy technologii.

Musisz drukować? Nie kupuj drukarki!

Bazując na tym założeniu i lansując jednocześnie teorię o zalewie papierowych dokumentów w naszych biurach, w świat outsourcingu wkroczyli producenci sprzętu drukującego. W większości biur wydrukowanie kartki papieru, wpięcie jej do segregatora bądź wysłanie w kopercie do klienta nie przerasta z reguły możliwości przeciętnego menadżera.

Ale w firmach, której klientów można liczyć w setkach tysięcy lub, co gorsza, w milionach, zarządzanie korespondencją nie jest już tak banalne. Podobnie jest z drukiem broszur czy ulotek. Koszty takiego przedsięwzięcia są nie do zaakceptowania dla większości przedsiębiorstw, dlatego zlecają je firmom poligraficznym (właśnie w ramach outsourcingu), a te realizują je najczęściej za pomocą offsetu.

Producenci drukarek chcąc dodatkowo ugrać coś dla siebie, starają się znaleźć lukę pomiędzy drukiem stosunkowo niewielkiej ilości dokumentów, wykonywanym na firmowych drukarkach, a dużymi zleceniami realizowanymi w firmach poligraficznych.

Z jednej strony wprowadzają więc na rynek nowe urządzenia o coraz to większej wydajności (do kilkudziesięciu tysięcy stron miesięcznie) i generujących coraz niższe koszty. Z drugiej – usiłują zdyskredytować firmy poligraficzne, przekonując, że zlecenie wydruku na zewnątrz oznacza tak naprawdę utratę wpływu na jego dalszy los: tracimy możliwość wprowadzenia poprawek czy kontroli rzeczywistych kosztów wydruku.

Tam, gdzie jest to możliwe, proponuje się więc tzw. outsourcing wewnętrzny polegający na dostarczeniu do firmy potrzebnych urządzeń, bezpośrednio od producenta. Pierwszą firmą, która wprowadziła takie usługi w Polsce był Xerox. Aby współpraca przyniosła maksimum korzyści dla każdej ze stron, każda taka transakcja poprzedzona jest dokładną analizą pracy biura i potrzeb jego pracowników.

Biorąc pod uwagę ilość i rodzaj dokumentów, jakie przepływają codziennie przez biuro, ilość, a nawet rozmieszczenie osób pracujących w biurze, można dobrać sprzęt o najbardziej optymalnych parametrach. Firma korzystająca z outsourcingu nie kupuje urządzenia, ale w pewnym sensie wypożycza je bezpośrednio od producenta, który dodatkowo zapewnia serwis, doradztwo techniczne i wymianę materiałów eksploatacyjnych w trakcie użytkowania. Prawidłową realizację umowy zapewnia przysłany przez usługodawcę personel.

Wszystko, co chcielibyście widzieć o drukowaniu, ale wstydziliście się zapytać

Korzyści dla firmy są bezdyskusyjne: zmniejszamy koszty inwestycji, ponieważ nie wydajemy pieniędzy na zakup drogiego sprzętu ani nie tracimy czasu na jego instalację. Płacimy tylko za usługę, a ponieważ mamy bezpośredni dostęp do urządzenia (w przeciwieństwie do zleceń wykonywanych w firmie poligraficznej), na bieżąco kontrolujemy koszty eksploatacji.

Poza tym, co ważne dla szefów wielu firm, w większym niż do tej pory stopniu kontrolujemy, co tak naprawdę drukuje się w pracy i jaki procent wszystkich wydruków stanowią prywatne i całkowicie zbędne, z punktu widzenia firmy, dokumenty. Sama świadomość, że firmowe wydruki poddane są zwiększonej kontroli, niesie ze sobą większą dyscyplinę wśród pracowników.

Jak widać, usługa kierowana jest głównie do dużych przedsiębiorstw, zatrudniających conajmniej kilkuset pracowników. W ramach zarządzania firmową dokumentacją, można jednak skorzystać też ze zleceń mniejszego kalibru. Należą do nich np. szkolenia pracowników z zakresu optymalizacji wydruków (czyli w przybliżeniu: „Jak drukować lekko, tanio i przyjemnie”) bądź przetwarzanie papierowych dokumentów w wersje elektroniczne – usługa warta grzechu, zwłaszcza, jeśli brakuje nam miejsca np. na zorganizowanie firmowego archiwum.

Z informacji krążących w internecie wynika, że z usług outsourcingowych Xeroxa skorzystały m.in. Bosch (druk instrukcji do urządzeń) i Citibank (dostawa i zarządzanie urządzeniami kopiującymi, systemami drukującymi i kopertującymi, zapewnienie materiałów eksploatacyjnych, serwis, doradztwo techniczne i druk dokumentów bankowych). Oprócz xeroxa usługi związane z optymalizacją wydruków oferują m.in. Canon (wynajęcie kopiarki w ramach usługi „Rent a Canon”), HP (m.in. zarządzanie wydrukami polegające na centralnym kierowaniu wydruków do określonych drukarek), Lexmark (bezpłatna optymalizacja dla firm – klientów Lexmarka) czy Ricoh (m.in. przetwarzanie danych do Plików cyforwych i zarządzanie nimi).

Za, a nawet przeciw

Outsourcing w zakresie zarządzania wydrukami to rozwiązanie dla dużych przedsiębiorstw. Mniejszym firmom, którym marzy się taka współpraca, ale nie kwalifikują się do jej podjęcia, możemy w tajemnicy zdradzić, że część umów outsourcingowych nierzadko kończy się... rozczarowaniem usługobiorcy i zakończeniem współpracy jeszcze przed terminowym wygaśnięciem umowy.

Najczęstsze powody, to: koszty przekraczające zyski, ograniczenie swobody działania (np. uniemożliwienie szybkiej zmiany strategii firmy), czy po prostu niska jakość usługi. Nie bez znaczenia są także obawy przed wyciekiem poufnych danych na zewnątrz firmy. Wystarczy dobrze przeszukać internet, aby znaleźć relacje osób zawiedzionych outsourcingiem i zarzekających się, że więcej takiego kroku nie popełnią.

Nie zachłystujmy się więc bezkrytycznie outsourcingiem ani nie traktujmy go jak magicznej krainy, gdzie – jak mawiali bliźniacy z powieści Kornela Makuszyńskiego – „wszystko samo rośnie”. Przed podpisaniem umowy outsourcingowej upewnijmy się, że rzeczywiście kieruje nami oszczędność, ewentualnie brak dostatecznej wiedzy, a nie tylko i wyłącznie zwykłe lenistwo.

z artykułów:

Komentarze:

Nick:
Treść:
Przepisz kod:
token
Informujemy, że z dniem 25 maja 2018 r. administratorem danych osobowych w naszym sklepie jest Centrum Druku sp. j. z siedzibą w Krakowie (30-054), ul. Czarnowiejska 43, KRS: 0000493436. Twoje dane przetwarzane będą w celach związanych z obsługą zapytań i realizacją zamówień zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – RODO.
Ważne! Strona internetowa Centrum Druku stosuje pliki cookies, tzw. ciasteczka, są one wymagane do poprawnego jej funkcjonowania. Kliknij zgadzam się, aby niniejsza informacja nie pojawiała się lub dowiedz się więcej na temat cookies i naszej polityki prywatności.
Informujemy, że z dniem 25 maja 2018 r. administratorem danych osobowych w naszym sklepie jest Centrum Druku sp. j. z siedzibą w Krakowie (30-054), ul. Czarnowiejska 43, KRS: 0000493436. Twoje dane przetwarzane będą w celach związanych z obsługą zapytań i realizacją zamówień zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – RODO.