Rodzaj urządzenia:
* nie wybrano
Miejsce użytkowania:
* nie wybrano
Przeznaczenie do druku:
* nie wybrano
Główne trendy, które – według ekspertów Canon Polska – zdominują rynek, to cyfryzacja biur, wzrost popularności druku na żądanie oraz częstsze wykorzystanie atramentu zamiast toneru.
Jeden z największych na polskim rynku dostawców rozwiązań do druku – Canon Polska prowadzi branżowy podcast, w którym eksperci dyskutują o wszystkim, co dzieje się w poligrafii. W ramach „Rozmów o druku” zaproszeni przez producenta goście przyglądali się już między innymi rozwojowi rynku wydawniczego, zagadnieniom cyberbezpieczeństwa czy wzrastającej roli druku w aranżacji wnętrz.
Personalizacja głównym wyzwaniem dla poligrafii
Eksperci Canon Polska zwracają uwagę przede wszystkim na dynamiczny rozwój tak zwanego druku na żądanie. To kwestia od wielu lat dominująca w dyskusjach w świecie poligrafii. – Wdrażanie personalizacji druku obserwujemy już od wielu lat, a teraz ten proces jeszcze przyspieszył – mówił Michał Młynarczyk, specjalizujący się w Canon Polska w druku produkcyjnym. – Dawniej duże drukarnie były wyposażone głównie w sprzęt offsetowy. Dziś doposaża się je w urządzenia cyfrowe, właśnie po to, żeby można było drukować na żądanie klienta w niewielkich nakładach. Coraz częściej mówi się o personalizacji treści całego wydawnictwa, czyli na przykład dostosowania podręcznika do potrzeb konkretnego ucznia – wyjaśnia Młynarczyk.
Oprogramowanie automatyzuje pracę
Według Dariusza Szweda – odpowiadającego w Canon Polska za technologie dla biur, prognozy w druku biznesowym dotyczą głównie cyfryzacji przedsiębiorstw, co wpływa bezpośrednio na wzrost popularności nowoczesnych systemów do zarządzania dokumentacją. Elektroniczny obieg dokumentów jest w praktyce wykorzystywany wielowymiarowo, wszędzie tam, gdzie pojawia się możliwość automatyzacji procesów biznesowych i operacyjnych przedsiębiorstwa, a co za tym idzie skróceniem czasu obsługi i wyeliminowaniu najczęstszych błędów ludzkich. Ekspert ponadto zauważa, że rynek zwraca coraz większą uwagę na rozwiązania integrujące wszystkie elementy pracy biurowej. Zwłaszcza rozwiązania od producentów, którzy gwarantują szerokie, kompleksowe podejście do tematu oraz integrację oprogramowania z urządzeniami (np. drukarkami i skanerami) zyskują na popularności.
Laser czy atrament
Odpowiedź nie jest oczywista i jak zauważają eksperci Canon, wszystko zależy od konkretnego segmentu branży druku. Specjalista od druku produkcyjnego – Michał Młynarczyk uważa, że w przypadku wielkich nakładów można się spodziewać prawdziwego boomu na rozwiązania atramentowe, z uwagi na to, że są tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne. Z badań firmy Smithers wynika, że liczba wydrukowanych stron przy pomocy technologii atramentowych będzie średnio wzrastała o 5 proc. rok do rok. Jednak sytuacja zupełnie inaczej wygląda w przypadku druku biurowego i domowego – niewielka grupa producentów rozwija portfolio kompaktowych urządzeń atramentowych, a pozostali całkowicie się z tego wycofują.
Eksperci Canon Polska podsumowują, że w 2023 r. branża poligraficzna nadal pozostanie narażona na kryzys energetyczny i zakłócenia w łańcuchu dostaw. W szybko zmieniającym się krajobrazie technologicznym ci dostawcy, którzy wprowadzają innowacje lub współpracują w obszarach takich jak współpraca wirtualna, będą mieli najlepszą pozycję do odniesienia sukcesu.