Rodzaj urządzenia:
* nie wybrano
Miejsce użytkowania:
* nie wybrano
Przeznaczenie do druku:
* nie wybrano
Świat druku ewoluował znacząco na przestrzeni lat, a wraz z postępem technologicznym nadal zmienia się w szybkim tempie. Przyjrzymy się kilku najnowszym trendom w branży, o których mówiło się już w ubiegłym roku. Czy po pierwszym kwartale (niemal) 2024 r. możemy stwierdzić, że te prognozy są trafne?
Rozwój druku cyfrowego
Druk cyfrowy jest już dominującym rodzajem druku i oczekuje się, że jego wzrost będzie kontynuowany w 2024 r. Ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym drukiem offsetowym, w tym krótszy czas realizacji, niższe koszty w przypadku krótkich serii oraz możliwość drukowania danych zmiennych. Wszechstronność i personalizacja obok zrównoważonego rozwoju stanowią główne tendencje kształtujące tę branżę. Jednym z kluczowych trendów w druku cyfrowym jest druk zmiennych danych (VDP), który pozwala na personalizację drukowanych materiałów. Dzięki VDP każdy drukowany materiał można dostosować za pomocą unikalnego tekstu, obrazów i grafiki, co umożliwia tworzenie wysoce ukierunkowanych kampanii marketingowych lub spersonalizowanych materiałów promocyjnych. Tendencja ta nabiera tempa, ponieważ firmy starają się tworzyć coraz bardziej angażujące materiały drukowane, aby w znaczący sposób nawiązać kontakt z odbiorcami. Jest też spowodowana obowiązkiem znakowania produktów wprowadzanych na rynek — dzięki nanoszonym informacjom zmiennym, takim jak: data produkcji lub przydatności do spożycia, numer partii, kody kreskowe, kody 2D, logotypy lub znaki graficzne, firmy zapewniają konsumentom bezpieczeństwo i dostęp do podstawowej wiedzy.
Rozdzielczość druku
Postęp w technologii druku cyfrowego, zarówno atramentowego, jak i laserowego, doprowadził do poprawy jakości druku, dokładności kolorów i szybkości drukowania, umożliwiając uzyskanie profesjonalnie wyglądających wydruków, które mogą konkurować z offsetowymi. Druk cyfrowy w dużej rozdzielczości stał się tańszy i bardziej dostępny, umożliwiając firmom tworzenie wysokiej jakości materiałów marketingowych, takich jak broszury, ulotki i katalogi ze skomplikowaną grafiką, która przyciąga uwagę i pozostawia trwałe wrażenie na klientach. Szczególnie druk pigmentowy zapewnia bardzo szerokie spektrum odcieni. Dzięki mieszaniu aż 12 pigmentów można uzyskać subtelne cieniowania oraz wiernie oddane tekstury i przejścia barwne. W porównaniu do druku offsetowego i na drukarkach z tuszami barwnikowymi, plotery drukujące (te oparte o tusz pigmentowy) potrafią wykorzystać szeroką przestrzeń barw Adobe RGB. Jest ona bardziej pojemna niż CMYK (w oparciu, o który działają maszyny offsetowe) i sRGB (ją obsługują fotolaby i domowe drukarki drukujące z tuszów barwnikowych). Obecnie coraz więcej firm, szczególnie średniej wielkości może we własnym zakresie tworzyć drukowane materiały reklamowe, indywidualne opakowania itp. korzystając z druku rolowego na ploterach. Wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych cyfrowym drukiem wielkoformatowym zapraszamy na bezpłatne testy ploterów w naszym Showroomie CAD PRINT.
Techniki druku
Druk cyfrowy otwiera przed firmami nowe możliwości eksperymentowania z unikalnymi technikami drukowania i wykończeniami, które wcześniej nie były możliwe w przypadku tradycyjnych metod drukowania. Na przykład firmy mogą teraz włączać do swoich materiałów drukowanych folie metaliczne, wytłaczanie i punktowe wykończenia UV, dodając odrobinę luksusu i ekskluzywności do identyfikacji swojej marki. Te unikalne techniki drukowania mogą pomóc firmom wyróżnić się na zatłoczonym rynku i stworzyć zapadające w pamięć, wyróżniające się materiały drukowane. Nasi klienci w portfolio urządzeń dostępnych w sklepie internetowym Centrum Druku mogą znaleźć zarówno małe drukarki uv led, idealne do personalizowanych nadruków na różnych nośnikach, drukarki z białym tuszem lub tonerem, wykorzystywane zwłaszcza w branży opakowań, dekoracji wnętrz itp. oraz urządzenia wielofunkcyjne jak i plotery, których sprzedaż nieznacznie wzrosła wraz z pierwszym kwartałem 2024 r.
Druk na żądanie
Aby tradycyjne techniki drukowania były opłacalne, często konieczne były duże nakłady. Dzięki rewolucji druku cyfrowego firmy mogą drukować mniej kopii nie rezygnując z jakości, ani nie płacąc wygórowanych cen. Ta elastyczność umożliwia bardziej ukierunkowane inicjatywy marketingowe, niższy poziom zapasów i krótszy czas realizacji. Innymi słowy, druk cyfrowy umożliwia firmom drukowanie tylko tego, czego potrzebują i kiedy tego potrzebują. Potwierdzają to duże drukarnie offsetowe, które obok rozwiązań analogowych wdrażają cyfrowe systemy drukowania. Istotny jest również druk w abonamencie. W Centrum Druku zainteresowanie taką usługą z roku na rok wzrasta. Idea sharingu zamiast kupowania stanowi kolejny trend, który, kształtuje rynek druku w 2024 r. i nie tylko zresztą. Tendencja do korzystania zamiast kupowania stanowi jeden z głównych filarów gospodarki w obiegu zamkniętym, do jakiego dąży świat w dobie kończących się zasobów naturalnych i problemów z utylizacją odpadów, powstających zwłaszcza z tworzyw sztucznych.
Zrównoważony rozwój
Kolejnym ważnym trendem jest zrównoważony rozwój. Troska o środowisko wciąż zyskuje na znaczeniu, firmy coraz częściej poszukują ekologicznych rozwiązań w zakresie drukowania, które minimalizują ich ślad węglowy i zmniejszają ich wpływ na środowisko. Co więcej, konsumenci stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie i aktywnie poszukują firm stosujących zrównoważone praktyki. Doprowadziło to do rosnącego zapotrzebowania na przyjazne dla środowiska materiały drukowane, takie jak papier makulaturowy, ekologiczne tusze i tonery jak na przykład oferowane w naszym sklepie materiały eksploatacyjne z serii OH!GREEN od Black Point. Drukarnie komercyjne odpowiadają na to zapotrzebowanie, inwestując w przyjazne dla środowiska technologie druku i wdrażając zrównoważone procesy produkcyjne. Druk cyfrowy zmniejsza straty atramentu i eliminuje konieczność stosowania płyt drukarskich. Zainteresowanie klientów Centrum Druku drukarkami z serii Epson Eco Tank czy ich odpowiedników oferowanych przez firmę Canon stale rożnie. Ponadto elastyczność drukowania na żądanie i w mniejszych ilościach zmniejsza marnotrawstwo papieru i niepotrzebne zapasy.
Podsumowując — personalizacja i dostosowywanie stają się coraz ważniejsze, a firmy wykorzystują druk cyfrowy do tworzenia spersonalizowanych materiałów drukowanych, które odpowiadają docelowym odbiorcom. Ten postęp technologiczny generuje innowacje w branży, umożliwiając firmom tworzenie wysokiej jakości, unikalnych i dostosowanych materiałów drukowanych, które spełniają zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów.